tag:blogger.com,1999:blog-3577833100556927992024-02-20T10:40:59.975-08:00Trampkraft trafikfrågorTrampkrafthttp://www.blogger.com/profile/12316555274111591045noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-357783310055692799.post-59604130428935585452013-03-29T04:15:00.000-07:002013-04-02T23:53:25.712-07:00Trafikfrågor<b style="color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">Trafikpolicyprogram</b><br />
<br />
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Våra fordon ställer större krav på cykelinfrastrukturen än vanliga cyklar. De snabbare liggcyklarna behöver bättre geometri på cykelbanorna och utrymme för omkörningar. De bredare trehjulingarna kräver bredare cykelbanor, förstås. Velomobilerna kräver allt detta, plus avsatsfria passager in på cykelbanorna. Alla tre kräver bättre sikt och säkerhet i korsningar och cykelöverfarter.<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Trampkraft behöver slåss för detta. Därför tog vi fram ett trafikpolicyprogram 2009, fortfarande mycket aktuellt. Med det som grund kämpar vi för bättre förhållanden, ofta tillsammans med de andra cykelorganisationerna.<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Trampkrafts trafikpolicyprogram Tolv punkter för säkrare och attraktivare cykling, antaget vid årsmötet 2009-05-09. (Fil: <a href="https://docs.google.com/file/d/0B3e1GMrx7hVmVEZuLWpNVnJTejA/edit?usp=sharing" style="font-family: 'Times New Roman'; font-size: medium;" target="_blank">Trafikpolicyprogram Trampkraft</a>).<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<b>Cyklingsutredningen<u></u><u></u></b></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Den första statliga utredningen om cykel tillsattes hösten 2010, arbetade i två år och lade sen fram sitt tjocka slutbetänkande hösten 2012. Under den tiden deltog Trampkraft i fyra sammanträden då Cyklingsutredningen träffade oss tillsammans med övriga cykelorganisationer. Vi skickade också in våra synpunkter skriftligt i följande skrivelser.<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Trampkrafts synpunkter på Cykligsutredningens frågor till sammanträdet 111128, skrivelse till Cyklingsutredningen 2011-11-24 (Fil: <a href="https://docs.google.com/file/d/0B3e1GMrx7hVmY3ppWDAzU3pFbFk/edit?usp=sharing" style="font-family: 'Times New Roman'; font-size: medium;" target="_blank">Trampkraft synpunkter Cyklingsutredningens frågor</a>)<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Trampkrafts förslag på forskning och innovationsarbete för ökad cykling, skrivelse till Cyklingsutredningen 2011-08-23. (Fil: <a href="https://docs.google.com/file/d/0B3e1GMrx7hVmOFp5UmZIM25iZUE/edit?usp=sharing" style="font-family: 'Times New Roman'; font-size: medium;" target="_blank">FOU-förslag till Cyklingsutredningen</a>)<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Trampkrafts synpunkter på cykelregler, skrivelse till Cyklingsutredningen 2011-06-12. (Fil: <a href="https://docs.google.com/file/d/0B3e1GMrx7hVmZllqUmdxVENkeEU/edit?usp=sharing" style="font-family: 'Times New Roman'; font-size: medium;" target="_blank">Trampkraft_till_cyklingskomitten</a>)<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<b>Remissyttranden på Cyklingsutredningens förslag<u></u><u></u></b></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Cyklingsutredningen präglades tyvärr av juridisk formalism av sällan skådat slag. I stort sett all förändring ansågs omöjlig. Därför fanns det inte ett enda förslag med relevans för frågan om ökad cykling, och bara ett enda av betydelse för säkerheten. Våra synpunkter framfördes i remissyttrandena.<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Trampkrafts remissvar på Cyklingsutredningen 2013-03-04 från cykelorganisationerna och Naturskyddsföreningen. (Fil: <a href="https://docs.google.com/file/d/0B3e1GMrx7hVmT1RMNmxRZ2Y3VWc/edit?usp=sharing" style="font-family: 'Times New Roman'; font-size: medium;" target="_blank">Trampkrafts_remissvar_Cyklingsutredningen</a>)<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Gemensamt remissvar på Cyklingsutredningen 2013-02-20 från cykelorganisationerna och Naturskyddsföreningen. (Fil: <a href="https://docs.google.com/file/d/0B3e1GMrx7hVmYzJNMjVPbHdadU0/edit?usp=sharing" style="font-family: 'Times New Roman'; font-size: medium;" target="_blank">Organisationernas_remissyttrande_Cyklingsutredningen</a>)<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<b>Skrivelse till infrastrukturministern med anledning av den tandlösa Cyklingsutredningen<u></u><u></u></b></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Gemensam skrivelse 2012-12-05 till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd med krav på statlig satsning för ökat och säkrare cyklande. (Fil: <a href="https://docs.google.com/file/d/0B3e1GMrx7hVmYTEtYndVT0E5Qjg/edit?usp=sharing" target="_blank">Skrivelse_till_<wbr></wbr>infrastrukturministern_om_<wbr></wbr>cykelinvesteringar</a>). <u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<b>Debattartiklar med anledning av Cyklingsutredningen<u></u><u></u></b></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white;">
<div style="color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Tillsammans med de andra cyklingsorganisationerna – Cykelfrämjandet, Svenska Cykelförbundet och Svensk Cykling – samt Naturskyddsföreningen, skrev vi fem debattartiklar som publicerades i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet 2012.<u></u><u></u></div>
<div style="color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<div style="color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<span style="font-family: Arial; font-size: 10pt;">Debattartikel Staten måste
bidra till cykelvägar, gemensam artikel på Brännpunkt, Svenska Dagbladet
2012-11-19. </span>(Fil: <a href="https://docs.google.com/file/d/0B3e1GMrx7hVmRkdjbUk2SWpHN1U/edit?usp=sharing" target="_blank">Cyklingsutredningen_SvD_Brannpunkt_121119</a>)</div>
</div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Debattartikel Inför bilfria zoner runt alla grundskolor, gemensam artikel på Brännpunkt, Svenska Dagbladet 2012-08-20 från cykelorganisationerna och Naturskyddsföreningen. (Fil: <a href="https://docs.google.com/file/d/0B3e1GMrx7hVmcVlKdzhjd0VpY28/edit?usp=sharing" style="font-family: 'Times New Roman'; font-size: medium;" target="_blank">Inför bilfria zoner runt alla grundskolor_Brännpunkt_SvD</a>)<br />
<u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Debattartikel Prioritera folkhälsan - inför "hälsocykeln", gemensam artikel på Brännpunkt, nätupplagan Svenska Dagbladet 2012-07-21 från cykelorganisationerna och Naturskyddsföreningen. (Fil: <a href="https://docs.google.com/file/d/0B3e1GMrx7hVmTDREc2E5SnZEMVU/edit?usp=sharing" style="font-family: 'Times New Roman'; font-size: medium;" target="_blank">Debatt SvD- Prioritera folkhälsan</a>)<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Debattartikel Ändra skattereglerna för att gynna cykling, gemensam artikel på Brännpunkt, Svenska Dagbladet 2012-07-20 från cykelorganisationerna och Naturskyddsföreningen. (Fil: <a href="https://docs.google.com/file/d/0B3e1GMrx7hVmaldsbXhmLURsdUE/edit?usp=sharing" style="font-family: 'Times New Roman'; font-size: medium;" target="_blank">Ändra skattereglerna för att gynna cykling_SvD</a>)<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Debattartikel Cykelpott i stället för vackra ord, gemensam artikel på DN Debatt, Dagens Nyheter 2012-06-30 från cykelorganisationerna och Naturskyddsföreningen. (Fil: <a href="https://docs.google.com/file/d/0B3e1GMrx7hVmXzhYVUpoSXhtU0k/edit?usp=sharing" style="font-family: 'Times New Roman'; font-size: medium;" target="_blank">Artikel DN Debatt 120630</a>)<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<b>Övriga aktiviteter<u></u><u></u></b></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Vi har förstås tagit upp 2+1-vägarna och en del andra saker som berör medlemmarna i Trampkraft, ja, inte bara oss utan alla cyklister.<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Trampkraft om mitträckesvägar 2+1-vägar farliga för cyklister och mopedister, skrivelse till infrastrukturministern 2009-06-08. (Fil: <a href="https://docs.google.com/file/d/0B3e1GMrx7hVmMktPbGhzMGJoZVE/edit?usp=sharing" style="font-family: 'Times New Roman'; font-size: medium;" target="_blank">HPVS skrivelse till regeringen om mitträckesvägar</a>)<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
HPVS om Nationell plan för transportsystemet, skrivelse till Planeringsrådet för den nationella transportplanen 2009-05-10 (Fil: <a href="https://docs.google.com/file/d/0B3e1GMrx7hVmWVV1by1FaG5KY3M/edit?usp=sharing" style="font-family: 'Times New Roman'; font-size: medium;" target="_blank">HPVS om den nationella planen för transportsystemet</a>)<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
Trampkraft om sommarcykelvägar, skrivelse till Generaldirektören för Vägverket 2009-02-19. (Fil: <a href="https://docs.google.com/file/d/0B3e1GMrx7hVmXzVxS0E3NFZ4d0U/edit?usp=sharing" style="font-family: 'Times New Roman'; font-size: medium;" target="_blank">HPVS om sommarcykelvägar v2</a>)<u></u><u></u></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="background-color: white; color: #222222; font-family: arial, sans-serif; font-size: 13px;">
<br /></div>
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<div>
<br /></div>
Trampkrafthttp://www.blogger.com/profile/12316555274111591045noreply@blogger.com0